Vastlopen

In de trainingen kom ik met enig regelmaat kinderen tegen die vooral op school vastlopen. Na een sessie of 2/3 is over het algemeen al duidelijk welke wijzigingen er op school en thuis doorgevoerd kunnen worden om het kind verder te helpen. De thuissituatie is altijd eerstelijns contact, dus die gesprekken zijn er automatisch en lopen doorgaans vloeiend. Immers, ouders kiezen er zelf voor de training aan te gaan en staan daarmee vaak automatisch open voor feedback en aanpassingen om hun kind verder te helpen.

Steeds vaker krijg ik de vraag van ouders en scholen om een kind ook in de schoolse setting te komen observeren. Op die manier zie ik wat er op school gebeurt en welke aanpak van de docent goed werkt. Door de aanpak die werkt bewust(er) toe te passen en uit te vergroten, is een groot deel van het probleem vaak al opgelost.
Door nadien met de leerkracht in gesprek te gaan, ontstaan er vaak nieuwe inzichten en een betere harmonie.
Zo blij dat ik dit steeds vaker mag doen en zowel ouders als scholen inzien dat relatief kleine aanpassingen een wereld van verschil kunnen maken!